Vandaag, op 21 maart 2026, staan we stil bij de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie.
Bij de supportersvereniging vinden wij het belangrijk dat iedereen zich welkom, veilig en gerespecteerd voelt. Discriminatie en racisme horen niet thuis binnen onze vereniging en daarmee ook niet binnen onze club (of daarbuiten). Dit gaat ver: van onze activiteiten, tot activiteiten van de club, tot wedstrijden en zelfs het met elkaar omgaan op straat.
In het afgelopen jaar hebben wij via de officiële meldingswegen én via onze eigen kanalen geen meldingen ontvangen van discriminatie of racisme. Dat zien wij als een positieve ontwikkeling en daar zijn wij blij mee.
Tegelijkertijd blijven we aandacht vragen voor dit onderwerp. Respect voor elkaar, ongeacht afkomst, achtergrond, geloof, geaardheid of wie je ook bent, is een basiswaarde binnen onze achterban.
Voel je je toch niet veilig of ervaar je discriminatie? Meld het. Alleen door het bespreekbaar te maken kunnen we er samen iets aan doen.
Het melden van discriminatie kan onder andere via:
21 Maart is de Internationale dag tegen Racisme en Discriminatie. Feyenoord Supportersvereniging De Feijenoorder maakt zich hard voor gelijke behandeling voor iedereen. In de maatschappij, op het voetbalveld en op de tribunes tijdens wedstrijden van Feyenoord is geen plaats voor racisme en discriminatie.
Discriminatiemelder app Binnen alle sportculturen, ook bij Feyenoord, hebben sporters, supporters en medewerkers te maken met vormen van uitsluiting. De KNVB stoeit al jaren met dit maatschappelijke probleem en voert in samenwerking met de Rijksoverheid verschillende campagnes om het probleem zo veel mogelijk te kunnen uitbannen. Eén van de initiatieven in de strijd tegen racisme en discriminatie is de DiscriminatieMelder. Deze app is vooral bedoeld voor stadionbezoekers en maakt het mogelijk direct in te spelen op een incident op de tribunes.
Om het belang te onderschrijven zal de DiscriminatieMelder binnenkort verschijnen op de website www.defeijenoorder.nl, onder het menu-item supportersbelangen. Op deze manier draagt onze Supportersvereniging bij aan een positieve supportersbeleving voor iedereen, ongeacht godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook.
Hoe nu verder Daarnaast zijn we al jaren gesprekspartner in het Beleidsoverleg van de BVO, afdeling Veiligheid, OM, Politie en Gemeente Rotterdam. De betrokken organisaties/instanties (BO’s) stellen in dat Beleidsoverleg gezamenlijk verschillende ‘speerpunten’ op waar zij zich in een periode van zeker drie jaar op focussen. De supportersvereniging draagt de portefeuille ‘Tegengaan discriminatie / stimuleren gelijkheid alle supporters’.
We zullen samen met de BO’s de komende maanden gebruiken om met de KNVB in gesprek te gaan, de uitkomsten van de meldingen te evalueren en de actielijnen zoals gepresenteerd in het Plan van Aanpak van de Rijksoverheid en KNVB ‘Ons Voetbal Is Van Iedereen’ (OVIVI) meer invulling te geven binnen onze achterban.
Voor Feyenoord, tegen racisme en discriminatie Wellicht moeten wij zo realistisch zijn om te zeggen dat we het probleem van racisme en discriminatie nooit helemaal kunnen uitbannen. Echter geloven wij erin, dat we wel een verschil kunnen maken. Club, supportersvereniging en de supporters samen. Voor Feyenoord, tegen racisme en discriminatie.
De lintjesregen 2023 heeft tot “onze” eerste hoofdprijs van het jaar geleid. Het heeft Zijne Majesteit de Koning namelijk behaagd om onze stadionspeaker en voormalig goalgetter Peter Houtman te benoemen tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
In een goedgevulde Dorpskerk in Nissewaard kreeg Peter deze mooie onderscheiding opgespeld door burgemeester Foort van Oosten, voor zijn bijzondere verdiensten voor de samenleving.
Maar dat was nog niet alles: onder toeziend oog van vrienden, familie, bekenden en vertegenwoordigers van de Feyenoord-familie kreeg Peter namens FSV De Feijenoorder het allereerste exemplaar van de Hand in Hand-special uitgereikt. Deze special staat volledig in het teken van Peter zelf en valt binnenkort bij onze leden op de mat.
Nadat Peter vele handen had geschud en meerdere journalisten te woord had gestaan, werd er nog gezellig geproost in de winkel van zijn zoon: VanHoutman. Het bleef nog lang onrustig in passage de Kopspijker.
Na maanden van voorbereidingen zijn de werkzaamheden op het Feyenoord-vak afgerond. Er zijn aluminium lichtmasten geplaatst van bijna 4 meter hoog, het nisje is hersteld en het gras is opnieuw ingezaaid. Met dank aan www.eyecatcher.nu is deze schitterende foto gemaakt van de Zuiderbegraafplaats.
Een project waar we als supportersvereniging enorm trots op zijn. Samen met De Zuiderbegraafplaats, bedrijven met een rood-wit hart en de steun van onze leden hebben we dit mogelijk kunnen maken. ! Wil je deze en toekomstige acties steunen? Sluit je aan bij de officiële Feyenoord Supportersvereniging door hier te klikken.
Vandaag heeft wethouder en loco-Burgemeester van Rotterdam Bert Wijbenga het Feyenoord-vak op de Zuiderbegraafplaats onder toeziend oog van o.a. Gerard Meijer en Erwin Beltman symbolisch heropend met een druk op de knop waarna de lichtmasten aan gingen.
De supportersvereniging is al een ruime tijd bezig om het Feyenoord-vak op de Zuiderbegraafplaats samen met verschillende partijen op te knappen. Hoogtepunt hierbij was het produceren van aluminium lichtmasten van bijna 4 meter hoog per lichtmast. De contouren van de echte lichtmasten van De Kuip zijn terug te vinden in de “miniatuur” lichtmasten inclusief verlichting.
Grasmeester Beltman zal in de aankomende weken het gras opnieuw inzaaien waarna het Feyenoord-vak op de Zuiderbegraafplaats er Feyenoord waardig bij ligt.
Voor de lange termijn is er een protocol opgesteld wie voor welke taken verantwoordelijk is op het Feyenoord-vak. We zijn als supportersvereniging ontzettend trots dat we samen met veel sponsoren het voor elkaar hebben gekregen om het Feyenoord-vak netjes te maken. De lichtmasten waken symbolisch over de overleden Kameraden.
Wij bedanken de volgende bedrijven en personen voor hun hulp en sponsoring bij dit bijzondere project: Garfield Aluminium B.V., Combinatie Civiele Technieken B.V., Aannemingsbedrijf Forteck, Duik & Bergingsbedrijf W. Smit, Lumeco B.V., ATO Elektro BV, Hagoort Betonboringen, Erwin Beltman, Grado Graveer techniek, Boers & Co, Madern International B.V., Vasthouden, Glashandel Rotterdam en de medewerkers van de Zuiderbegraafplaats.
Het project lichtmasten plaatsen op de Zuiderbegraafplaats is bijna gereed. De bedrijven Lumeco en A.T.O. Elektro leggen op dit moment verlichting aan in de 4 lichtmasten. De verlichting is op basis van zonne-energie en zal symbolisch samen met de lichtmasten waken over onze overleden Kameraden.
Het bedrijf Forteck Infra B.V. is vandaag gestart op de Zuiderbegraafplaats met de voorbereidingen voor het plaatsen van de aluminium lichtmasten. De lichtmasten komen te staan op een betonnen blok. Hierop zullen de aluminium lichtmasten gemonteerd gaan worden. Vandaag is de grond weggehaald zodat morgen de betonnen voeten geplaatst kunnen gaan worden. De betonnen voeten (1800 kg per stuk) zullen met een hijskraan erin worden gezet.
Zodra deze werkzaamheden zijn afgerond zal de vervolgstap zijn om de lichtmasten om de betonnen voeten te gaan monteren. Uiteraard zullen we zodra er nieuws is omtrent het plaatsen dit vermelden op onze website en social media kanalen.
In 2014 is er een speciaal Feyenoord-vak geopend op de Zuiderbegraafplaats en destijds geopend door Gerard Meijer. De afgelopen maanden ontvingen wij meerdere berichten dat het Feyenoord-vak op de Zuiderbegraafplaats een opknapbeurt kon gebruiken. Hier zijn we samen met de Zuiderbegraafplaats mee gestart.
Kuipgras
Inmiddels zijn de grasvakken bij de graven al opgeknapt door de grasmeester van Feyenoord Erwin Beltman. Eind augustus zal ook het gras van het strooiveld vernieuwd gaan worden. We starten aan de buitenringen en werken naar de middenstip toe. Uiteraard met eerbied voor de supporters die uitgestrooid zijn op het veld.
Lichtmasten
In de hoeken van het strooiveld staan nu houten palen met naambordjes welke de lichtmasten van De Kuip symboliseren. De houten palen gaan we vervangen door lichtmasten van aluminium. De naambordjes zullen een gepaste nieuwe plek gaan krijgen binnen het Feyenoordvak.
De lichtmasten zijn door het bedrijf Garfield Aluminium uit Schiedam gemaakt. Een flinke ingewikkelde klus. De lichtmasten zijn van aluminium en ruim 3,5 meter hoog. In de aankomende weken zullen de lichtmasten geplaatst gaan worden op de Zuiderbegraafplaats. De lichtmasten zullen symbolisch waken over de omgekomen kameraden.
Via de website en social media kanalen plaatsen we updates over dit unieke project.
Accent Praktijkonderwijs heeft een naam hoog te houden als het gaat om de jaarlijkse diploma-uitreiking. Dit jaar dreigde corona roet in het eten te gooien. Maar de school uit Capelle aan den IJssel pakte uiteindelijk extra uit: de geslaagde leerlingen werden als ware kampioenen gehuldigd in De Kuip.
Woensdag 1 juli was de grote dag. Verdeeld over twee groepen ontvingen 35 leerlingen hun felbegeerde diploma (mbo-1 of PRO). In aanwezigheid van familie, docenten én de Capelse burgemeester Peter Oskam.
Door de spelerstunnel De jongeren werden onthaald met de vrolijke muzikale klanken van een brassband die voor het Maasgebouw stond opgesteld. Daarna maakten de leerlingen een onvergetelijke entree door de spelerstunnel naar het veld van De Kuip. Met veel enthousiasme en getoeter van hun familie op de tribune, terwijl de namen op de scoreborden werden vermeld. Toen de jongeren zich bij hen hadden gevoegd op de Business Seats volgden de officiële momenten: speeches, ondertekening en uitreiking van de diploma’s. Extra bijzonder was de aandacht van de pers: er waren cameraploegen van Hart van Nederland en AD.
Extra glans Door de coronabeperkingen kon Accent de diploma-uitreiking niet in het eigen gebouw in Capelle-Schollevaar organiseren. Daarop ontstond het idee om uit te wijken naar De Kuip. Het stadion was sinds enkele weken weer open for business. Met voldoende ruimte om iedereen te ontvangen en met inachtneming van alle voorzorgsmaatregelen tegen corona. De extra glans die De Kuip aan de happening verleende, verdienden de leerlingen, vertelt vestigingsdirecteur Erik Roth: ‘Praktijkonderwijs heeft vanwege het niveau niet altijd het beste imago, terwijl deze leerlingen heel veel kunnen. Ze zijn multi-getalenteerd en niet te beroerd om hun mouwen op te stropen. Dit was voor hen een megabelevenis. Dit vergeten ze nooit van hun leven.’
Indrukwekkende entree Aangezien door corona tijdens bijeenkomsten maximaal honderd mensen samen mochten komen, was gekozen voor twee shifts. ‘Zodoende konden ook al onze docenten en andere personeelsleden erbij zijn. Plus twee gasten per leerling.’ In totaal waren er circa 230 mensen. Dat leverde geen problemen op, want de coronarichtlijn werd precies op de dag van de uitreiking versoepeld. ‘Er was voldoende ruimte. De Kuip is groot genoeg,’ aldus een lachende Erik Roth. ‘De hele middag is fantastisch verlopen. De medewerkers van De Kuip hadden alles prima geregeld. Van desinfectiematerialen tot de aangegeven looprichtingen.’ Bij de borrel na afloop werden halalhapjes geserveerd, speciaal met het oog op de islamitische leerlingen.
‘We maakten ons wel zorgen over het weer. De voorspellingen beloofden niet veel goeds. We hadden afgesproken dat het moment in de spelerstunnel sowieso door moest gaan. Van De Kuip waren ze daar heel flexibel in. Gelukkig scheen de zon ’s middags; dus konden de leerlingen die indrukwekkende entree op het veld toch maken.’
Sponsors Erik Roth dankt de sponsors die het diplomafeest mogelijk maakten: ‘Dit had nooit gekund zonder de steun van gemeente Capelle, het noodfonds van de Rabobank en het ENC Fonds van de Capelse businessclub ENC.’ ‘We zijn als school sterk verbonden met de Capelse gemeenschap. Zo zijn we al snel na de uitbraak van corona begonnen met het bereiden van maaltijden voor de Voedselbank. In ons restaurant waar leerlingen praktijklessen volgen, kunnen buurtbewoners terecht voor een kop koffie. De leerlingen leren in de echte wereld en we kunnen iets betekenen voor de wijk. Als de burgemeester dan in zijn agenda de hele middag vrijmaakt om hierbij te zijn, waardeer ik dat enorm.’
De Feijenoorder verzorgde rood-witte sjaals voor de diploma uitreiking. Daarnaast lagen er groen-witte sjaals op de tribunes zodat de ouders van de leerlingen hun geslaagde konden toejuichen!
Bron: dekuip.nl, Foto’s: dekuip.nl en Accent Capelle
Het corona virus heeft flink toegeslagen. De ziekenhuizen draaien op volle toeren en het personeel beschermt zich met speciale pakken. Deze pakken maken de personeelsleden onherkenbaar, de pakken zijn saai en steriel. De hulpverlener kan zich nog wel onderscheiden via zijn sokken.
De Feijenoorder heeft donderdag 23 april 2020 honderd paar rood-witte sokken afgeleverd bij het Ikazia Ziekenhuis. Een klein gebaar voor onze helden in de zorg!
In corona tijden staan we samen sterk. Het sfeerteam van De Feijenoorder maakte in een korte tijd een spandoek voor de actie #NLblijfthuis. Het spandoek werd symbolisch op de middenstip van De Kuip neergelegd en gefilmd door een AD-drone. Bekijk hier de aftermovie.